De specialisten van DTV Consultants stellen regelmatig bestekken en raamcontracten op voor iVRI’s. Het komt ook voor dat een wegbeheerder wil dat nieuwe VRI’s voorbereid op de toekomst zijn, en daardoor relatief eenvoudig te upgraden zijn naar een iVRI. Deze keuzes hebben gevolgen voor wat er in het contract moet komen te staan.

DTV Consultants heeft drie verschillende niveaus ontwikkeld die helpen bij de te maken keuzes binnen iVRI bestekken en raamovereenkomsten.

  1. iVRI basis
    Wanneer een wegbeheerder een VRI wil die voorbereid is op de iVRI, maar de iVRI functionaliteiten voorlopig nog niet gaat gebruiken en op dit moment nog geen internetverbinding heeft liggen of wil laten aanleggen. DTV Consultants adviseert dan om enkel een verkeersregelautomaat voor te schrijven die geschikt is voor TLC-FI (conform deliverable Talking Traffic), zodat in ieder geval het juiste moederbord al in de automaat aanwezig is. Verder worden de traditionele VRI onderdelen en verkeersregelapplicatie (laatste versie CCOL die de fabrikant ondersteunt op het moederbord) voorgeschreven.
  2. iVRI ready
    Als een wegbeheerder een VRI wil die voorbereid is op de iVRI, de iVRI functionaliteiten voorlopig nog niet gaat gebruiken maar al wel internetverbinding heeft liggen. In dit geval adviseert DTV Consultants om een verkeersregelautomaat voor te schrijven die geschikt is voor TLC-FI, een RIS en een ITS-applicatiemodule bevat. Er draait dan nog wel een traditionele verkeersregelapplicatie (laatste versie CCOL) en de VRI is nog niet aangesloten op UDAP.
  3. Volledig iVRI
    Wil een wegbeheerder een iVRI plaatsen met alle iVRI functionaliteiten? Dan adviseert DTV Consultants om naast de onderdelen van optie 2, ook een ITS-applicatie met aanvullend een fall-back verkeersregelapplicatie uit te vragen. Tot slot moet de iVRI op UDAP aangesloten worden om gebruik te kunnen maken van alle functionaliteiten.

Alles over de iVRI