Post-hbo opleiding Verkeerskunde

  • 01-10-2021
  • Utrecht
  • 16 dagen
  • 5.835 (exclusief BTW)
  • Diploma

InschrijvenStudiegids aanvragen

Algemeen

U leert vlot en gedegen de complete basis van het verkeerskundige vak kennen.

  • Waar houdt het vakgebied verkeerskunde zich mee bezig? En wat is de rol van de verkeerskundige?
  • Hoe hangen zaken zoals ontwerp, mobiliteitsmanagement en verkeersmanagement met elkaar samen? En hoe beïnvloeden deze zaken elkaar?
  • Vaardigheden voor het analyseren van verkeerskundige problemen.
  • Inzicht in bestuurlijke, beleidsmatige, ambtelijke en maatschappelijke kanten van verkeerskundige planvormingsprocessen.

Bij het succesvol afronden van de opleiding ontvangt u het door werkgevers zeer gewaardeerde diploma “Post-hbo opleiding Verkeerskunde”.

Programma

De opleiding is klassikaal. U gaat zelf aan de slag met zelfstudie en praktijkgerichte opdrachten. Tijdens de lesdagen behandelt de docent de theorie, voor een groot deel aan de hand van praktijkvoorbeelden en opdrachten. De studiebelasting is gemiddeld 6 uur per week (naast het volgen van de lessen). U sluit de leerblokken af met een individuele opdracht.

Leerblok Dagdelen
Introductie in het werkveld 1
Mobiliteitsbeleid 2
Mobiliteitsgedrag en mobiliteitsmanagement 2
Verkeerswetgeving 2
Openbaar vervoer 2
Ruimtelijk beleid 1
Parkeren 2
Smart Mobility 2
Verkeersonderzoek 2
Verkeersmodellen 2
Verkeer en milieu 2
Verkeersontwerp 3
Verkeersplanologie 2
Verkeersveiligheid en verkeersgedrag (human factors) 3
Kosten en financiering van verkeersmaatregelen 2
Excursie 2

Docenten

Jan Anne Annema
TU Delft

Jan Anne Annema

Jan Anne Annema is assistent professor in het vervoersbeleidsanalyse aan de Technische Universiteit Delft, faculteit Techniek, Bestuur en Management. Zijn belangrijkste interesses zijn de ontwikkeling op lange termijn in het vervoer, milieu, kosten-batenanalyse en de praktijk van de ex-ante beleidsevaluatie transportstudies. Hij voltooide in 1987 een studie chemie aan de Universiteit Utrecht. In 2008 promoveerde Annema aan de TU Delft. Van 1988 tot 2006 werkte hij voor het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, waar hij vele studies deed naar de impact van het transport op het milieu in Nederland.

Willem Buijs
DTV Consultants

Willem Buijs

Willem werkt sinds 1995 in EU-projecten, denk aan: FP4, FP5, FP6, FP7, H2020, IEE en Interreg. Zijn interessegebieden zijn strategie, management, netwerk, mobiliteit, openbaar vervoer, onderzoek, opleiden. De laatste jaren ligt Willems focus vooral op duurzame mobiliteit.

Peter Geerts
Kragten

Peter Geerts

Peter Geerts is stedenbouwkundige. Geerts werkt als vakgroephoofd planologie bij Kragten.

Marc Maartens

Marc Maartens

Marc Maartens leidt bijeenkomsten, geeft colleges, draait mee in projecten en professionaliseert organisaties, vooral op het vlak van verkeer en vervoer. Hij bekwaamt zich als toezichthouder ‘Nieuwe Stijl’. Was bestuurslid van Stichting OV-fiets en commissaris van deelautoplatform MyWheels.

Paul van den Bosch
DTV Consultants

Paul van den Bosch

Paul van den Bosch werkt sinds 2005 bij DTV Consultants als Consultant, in 2019 is hij toegetreden tot de directie. Zijn specialiteiten zijn Verkeersveiligheid, Fietsverkeer en Mobiliteit. Hij is ook een deskundig Verkeersveiligheidsauditor.

Ilse Harms
Connecting Mobility

Ilse Harms

Ilse Harms is verkeerspsycholoog en werkt graag op het snijvlak van theorie en praktijk. Ilse deed promotieonderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen terwijl ze werkte voor de Nederlandse overheid. Ze is expert en adviseur op het gebied van menselijke factoren die het verkeersgedrag beïnvloeden. Specifieke aandachtsgebieden vanuit menselijk gedrag zijn de visuele informatieverwerking van bekende en onbekende routes, en de toenemende automatisering van voertuigen. Ilse’s papers vormden de basis voor een landelijk convenant over afleiding in het verkeer en beleid voor het veilig gebruik van rijhulpsystemen. Ilse werkt bij de RDW, waar zij het boegbeeld is op het gebied van human factors en voertuigautomatisering. Daarnaast is zij voorzitter van het bestuur van De VerkeersGedragDag en geeft zij met regelmaat presentaties en cursussen zodat kennis op haar vakgebied verder wordt verspreid.

 

Rico Andriesse
Goudappel Coffeng

Rico Andriesse

Rico’s passie is om voor een ingewikkeld en schier onmogelijk oplosbaar verkeersvraagstuk te komen met een simpele en creatieve oplossing. Duidelijk verpakt, goed onderbouwd.Hij heeft civiele techniek gestudeerd aan de TU van Delft met als afstudeerrichting verkeerskunde. Vanaf 15 februari 1997 werkt Rico als adviseur verkeer & ruimte. Voor het inhoudelijke thema Fiets is hij aanspreekpunt.

Rico’s werk bestaat uit het uitvoeren van projecten die te maken hebben met fietsverkeer, de vormgeving van infrastructuur en openbare ruimte. Daarnaast is hij betrokken bij advisering over de plaats van verkeer in de plannen voor ontwikkelingslocaties in stedelijke gebieden. Rico is gecertificeerd verkeersveiligheidsauditor voor Duurzaam Veilig, ook gecertificeerd voor verkeersveiligheidsaudits op rijkswegen.

Erik Brave
Provincie Utrecht

Erik Brave

Erik werkt als senior beleidsadviseur Smart Mobility bij de provincie Utrecht en is actueel betrokken bij ontwikkelingen, innovaties, projecten, beleid en visie op het gebied van Smart Mobility. Erik is een bekend gezicht als docent en cursusleider op de onderwerpen Smart Mobility, verkeersmanagement en incidentmanagement bij NOVI Verkeersacademie, CROW, en diverse overheden.

 

Alex van der Woerd
Traffic & Consult

Alex van der Woerd

Alex van der Woerd is een verkeerskundige met brede oriëntatie, van parkeren en duurzame mobiliteit tot verkeersveiligheid. Sinds 2009 werkt Alex als zelfstandig adviseur met als belangrijke thema’s elektrische (deel)mobiliteit en parkeren. Alex heeft ruim tien jaar ervaring als docent in de Basiscursus Verkeerskunde bij DTV-Consultants en als docent Verkeersbeleid bij de NOVI Verkeersacademie.

Matthijs Dicke-Ogenia
Goudappel Coffeng

Matthijs Dicke-Ogenia

Matthijs Dicke-Ogenia is sinds 2008 onderzoeker en verkeerspsycholoog bij Goudappel. Hij promoveerde op het beïnvloeden van routekeuze op basis van in-car en wegkant informatie. Hij is expert in verkeersveiligheid en het beïnvloeden van mobiliteitskeuzen.

Erik de Romph
Royal HaskoningDHV

Erik de Romph

Erik de Romph werkt sinds 2019 bij Royal HaskoningDHV als verkeersmodelspecialist en is met name verantwoordelijk voor de innovatie van verkeersmodellen. Erik is de oorspronkelijke ontwerper en ontwikkelaar van het software-pakket OmniTRANS en heeft bij Goudappel, OmniTRANS, DAT.mobility, TU-Delft en TNO gewerkt.

Henk Groeneveld
Improva

Henk Groeneveld

Henk Groeneveld heeft 20 jaar bij de politie gewerkt en is in 2005 zijn eigen verkeerskundig adviesbureau begonnen.  Door zijn achtergrond en ervaring is Henk gespecialiseerd in verkeerswetgeving, tijdelijke verkeersmaatregelen en verkeersbesluiten

Lesdata en locatie

startdatum (16 dagen):  1 oktober 2021

De opleiding wordt gegeven op 16 vrijdagen van 9.30 uur tot 16.30 uur. De lessen zijn om de week, uitzondering zijn vakanties en/of feestdagen.

Leslocatie: Utrecht

Voor wie?

Deelnemers aan de opleiding hebben een academische of hbo opleiding voltooid. Minimaal een hbo-diploma is vereist voor deze opleiding.
U moet kunnen denken en werken in termen van beleid en beleidsvoorbereiding. De post-hbo opleiding is uitermate geschikt voor professionals die in een verkeerskundige functie (gaan) werken en het vak verkeerskunde nog niet (voldoende) beheersen.

Deelnemers werken bijvoorbeeld bij:

  • Advies- en ingenieursbureaus
  • Gemeenten
  • Rijksoverheid
  • Provincies
  • Regionale samenwerkingsverbanden
  • Belangenorganisaties

Na uw inschrijving wordt om uw kopie diploma gevraagd i.v.m. toelating tot de opleiding.

Kosten

Lesgeld:  € 5.835,- exclusief BTW

Digitaal lesmateriaal en lunch zijn bij de prijs inbegrepen.

Niet inbegrepen: kosten voor eventueel aan te schaffen boeken, zoals CROW publicaties.

Reviews

| HTM Personenvervoer N.V.

De Post HBO Verkeerskunde is een boeiende opleiding. Waar veel mensen uit diverse velden van de verkeerskunde aanbod komen. Van docenten van een Universiteit tot adviseurs voor gemeentes en andere overheden. In 8 maanden tijd ging ik van ik 0 naar 8 qua kennis. De 10 halen is een kwestie van ervaring.

| Rijkswaterstaat

In een korte tijd veel kennis op doen over uiteenlopende verkeerskundige onderwerpen met zeer deskundige docenten. Compact en na afronding van de cursus meer kennis en instrumenten om met deze problemen te kunnen werken. Ook een goede start voor verdere bestudering en verdieping.

| Gemeente Amsterdam

De opleiding heb ik als positief ervaren. Het geeft je en completere kijk op zaken die spelen binnen Verkeer en Vervoer. Een opleiding die ik een ieder zou aanbevelen die binnen verkeer en vervoer een functie ambieert of al werkzaam is binnen verkeer en vervoer, maar op zoek is naar diepgang.

| Provincie Noord Holland

Brede cursus Verkeerskunde met inhoudelijk kundige docenten met veel ervaring en leuke praktijkvoorbeelden

| Gemeente Hollands Kroon

Interessante opleiding, ik heb veel opgestoken en ga hier veel aan hebben in de toekomst

| Buroinfra

De opleiding verkeerskunde is een erg nuttige en leerzame opleiding waarbij veel aspecten van de verkeerskunde aan bod komen. De docenten zijn zeer kundig en geven leerzaam les

| Provincie Overijssel

Complimenten DTV, je wist snel de cursus in een prettig digitaal format om te zetten. Zo heb ik mijn kansen, al werkend en lerend vergroot. Een aanrader voor iedereen, die, juist nu, zich wil voorbereiden op de nieuwe mobiliteit in het post-coronatijdperk.

| Gemeente Delft

Inspirerende vakken door docenten met gedegen kennis van zaken.

Ik ben erg tevreden met de opleiding. Veelzijdig en pragmatisch.

| Gemeente Westland

De organisatie van de (digitale) lessen is goed geregeld

InschrijvenStudiegids aanvragen

Advies en informatie

Natalie Veenkamp

Natalie Veenkamp

Adviseur Capacity Building
Kim Heerkens

Kim Heerkens

Adviseur Capacity Building