Een vijftaks turborotonde is de beste manier om de groeiende verkeersdruk op kruispunt ‘de Bromtol’ bij het Oosterhoutse bedrijventerrein Weststad op te vangen. Dit blijkt uit een simulatiestudie die DTV Consultants op verzoek van gemeente Oosterhout heeft uitgevoerd. In dit onderzoek zijn twee varianten die zijn ontworpen door Accent adviseurs uitgebreid getoetst.
Specialisten van DTV Consultants hebben eerst de huidige situatie in kaart gebracht. Drie weken lang is het verkeer op en bij de rotonde geteld. Op basis van data uit telslangen zijn twee representatieve dagen geselecteerd. Beelden van deze dagen zijn uitgekeken om intensiteiten en huidige lengte van wachtrijen te bepalen. Met deze informatie is het simulatiesmodel gekalibreerd.
Beste ontwerpkeuze
Er zijn twee ontwerpen in een VISSIM omgeving gebouwd en gesimuleerd: een ovonde en een vijftaks turborotonde. Een essentieel gevolg van een vijftaks turborotonde is dat er drie rijstroken op de rotonde nodig zijn. Een goede bewegwijzering is daardoor erg belangrijk. Oosterhout is een van de eersten die een dergelijke rotonde aanleggen. Simulatie van de definitieve ontwerpen toonde aan dat de turborotonde verkeerskundig de beste oplossing is. In deze variant worden de wachtrijen sterk verminderd ten opzichte van de huidige situatie.
Onafhankelijke toetsing
Bas van der Burgt, verkeerskundige bij gemeente Oosterhout: “Het is nu al druk op ‘de Bromtol’, er staan elke dag wachtrijen om de rotonde op te komen. We zijn daarom al langere tijd op zoek naar de beste oplossing voor dit kruispunt, binnen de budgettaire mogelijkheden van onze gemeente. Om een onderbouwde keuze te kunnen maken vonden we het belangrijk om de ontwerpopties door een onafhankelijke partij te laten toetsen. Dat heeft DTV Consultants zorgvuldig gedaan.”
Met de herinrichting van de rotonde als vijftaks turborotonde is naar verwachting een investering van zo’n vijf miljoen euro gemoeid. In februari neemt de gemeenteraad een besluit over het voorstel.