iVRI’s niet voorbehouden aan Talking Traffic – met 4 bonustips

Meerdere wegbeheerders bereiden momenteel ook buiten de Talking Traffic call intelligente verkeerslichten (iVRI) voor. In de meeste gevallen gaat het om verkeerslichten die vooralsnog alleen hardwarematig zijn voorbereid op C-ITS toepassingen.

Onze Taskforce iVRI helpt deze wegbeheerders met kennis van de markt, inzicht in de nieuwe technologie en deskundigheid op het gebied van verkeerslichten. Zo vervangt bijvoorbeeld de gemeente Leidschendam-Voorburg momenteel zes VRI’s op de Noordsingel. Een van onze specialisten begeleidt dit traject, net zoals we dat bijvoorbeeld hebben gedaan bij het vervangingstraject bij de afrit van de A12. De technische levensduur van een verkeersregelinstallatie is ongeveer vijftien jaar. DTV Consultants heeft voor de gemeente het bestek opgesteld en aanbesteed voor vervanging van de verkeerslichten door iVRI’s. Met de gekozen aanpak voorkomt de gemeente dat de VRI’s binnen deze termijn moeten laten ombouwen tot iVRI, met alle (extra) kosten van dien.

Van bestek tot inbedrijfstelling

De gemeente Leidschendam heeft voor de uitvoering van het project op de Noordsingel de expertise van DTV Consultants ingeschakeld. Voor het bestek konden we putten uit doortimmerde bestekteksten voor een iVRI. De zes VRI’s op de Noordsingel krijgen een netwerkregeling, waarin we gebruik maken van SENSE. Wanneer de gemeente Leidschendam-Voorburg besluit om een ITS-applicatie in de verkeerslichten te activeren, kan de door ons geprogrammeerde verkeerslichtenregeling dienen als terugvalregeling op momenten dat de verkeerslichtenregeling in de cloud niet beschikbaar is. Voor deze iVRI’s hebben we nieuwe testprotocollen ontwikkeld voor de fabriekstest en inbedrijfstelling. Tot slot verzorgen we ook de directievoering van deze VRI-vervanging.

Raamcontract ’s-Hertogenbosch voorbereid op iVRI

Ons team heeft ook de gemeente ’s-Hertogenbosch begeleid bij het maken van onderbouwde keuzes voor intelligente verkeerslichten. Deze wegbeheerder moest een nieuw raamcontract voor verkeersregeltoestellen aanbesteden. Zij hebben deze aanbesteding bewust uitgesteld, om de ontwikkelingen op het gebied van C-ITS mee te kunnen nemen. In het nieuwe contract zijn nu technische eisen aan iVRI’s opgenomen. En zijn er naast prijsafspraken voor standaardonderdelen van een verkeersregelautomaat, nu ook afspraken gemaakt voor de extra iVRI onderdelen.

Vier tips voor uw (i)VRI project

Heeft u binnenkort nieuwe VRI’s nodig, of gaat u verkeerslichten vervangen? Dan hebben we vier tips voor u:

  1. Gaat u een of meerdere VRI’s vervangen? Overweeg om direct een iVRI uit te vragen. Een ‘gewone’ VRI later ombouwen naar iVRI is meestal fors duurder.
  2. Het onderhoud aan uw (i)VRI’s kunt u ook uitvragen in de vorm van een vast bedrag per jaar. Dit maakt direct duidelijk hoeveel budget u hiervoor vrij moet maken in de komende jaren.
  3. Gaat u een verkeerslichtenregeling in de cloud gebruiken? Denk goed na over de technische keuzes en de gevolgen daarvan. Zo kan het bijvoorbeeld uitmaken of u de regeling op een eigen server draait, of dit uitbesteed aan een leverancier.
  4. Vraag leveranciers al in de offertefase om ook prijzen te noemen voor aanpassingen aan bestaande (i)VRI’s. Dit kan bij voortschrijdend inzicht in de beheerfase kosten besparen.

Liever sparren met een deskundige? Onze ervaren adviseurs gaan graag met u in gesprek.

Advies en informatie
Marcel Heijkoop

Marcel Heijkoop

Senior Adviseur