Nieuws

“De opleiding gaf het laatste zetje: ik ben nu verkeersplanoloog”

Sebastian Myszkiewicz startte als verkeerskundige bij gemeente Eindhoven aan de Post-hbo opleiding Verkeersplanologie van DTV Consultants en Goudappel. Met zijn diploma amper op zak solliciteerde hij intern voor de functie van verkeersplanoloog. Met succes, inmiddels brengt hij zijn opgedane kennis dagelijks in de praktijk. “In de opleiding moet je alles wat je leert direct toepassen op je zelfgekozen casus. Dat maakt de leercurve enorm steil.“

In de zomer van 2019 startte Sebastian Myszkiewicz als verkeerskundige bij de gemeente Eindhoven. De civiel techneut kon veel kwijt in zijn functie; hij was betrokken bij een grote verscheidenheid aan verkeerskundige opgaven in zijn stad. De ene keer lag de nadruk op de operationele kant, de andere keer werd juist weer tactisch of strategisch inzicht van hem verlangd. “Het werk liep uiteen van simpele omgevingsvergunningen tot ingewikkelde gebiedsontwikkelingen. Dat brede spectrum maakte mijn werk heel afwisselend.”

Hoewel zijn baan als verkeerskundige beviel, merkte Sebastian dat hij een duidelijke voorkeur had voor de grotere strategische opgaven, waarbij ook verkeersplanologische aspecten kwamen kijken. “Ik wilde doorgroeien naar de functie van verkeersplanoloog, het liefst bij de gemeente Eindhoven.”

Breed palet aan expertisen

Een tijd liep hij al rond met het idee een opleiding op het gebied van verkeersplanologie te volgen. Aan het begin van 2022 voegde hij de daad bij het woord. Met behulp van een collega ging hij op zoek naar de meest geschikte studie. Het werd de Post-hbo opleiding Verkeersplanologie die DTV Consultants in samenwerking met Goudappel organiseert. “Het sprak mij aan dat de opleiding gegeven wordt door diverse gastdocenten met uitzonderlijke expertisen. En vooral: met veel voeling met de praktijk.” Tot de docenten behoren wat Sebastian noemt ‘kopstukken uit het veld’: van professor Urban Mobility Marco te Brömmelstroet tot Dr. Walther Ploos van Amstel, lector stadslogistiek.

Acht lesdagen

De opleiding bestond uit zestien dagdelen verdeeld over acht vrijdagen, vanaf een centrale leslocatie in Utrecht. Ter afsluiting volgde een proeve van bekwaamheid. “Er is goed nagedacht over de workload van de opleiding. Voorafgaand aan elke lesdag krijg je voorbereidende theorie om door te nemen, meestal in de vorm van interessante artikelen. In de les bespreekt de docent die informatie vervolgens aan de hand van praktijkvoorbeelden.” Tussen de ochtend- en middagsessies door was er plek om aan de slag te gaan met het lesmateriaal. “Tijdens de opleiding werk je aan je eigen casus, waarop je de aangereikte kennis meteen kunt toepassen. Dat werkt erg goed, want je trekt het lesmateriaal uit het abstracte.”

Kennis direct toepassen in de praktijk

Sebastian koos als casus de herontwikkeling van winkelcentrum Woensel, in zijn eigen gemeente Eindhoven. “Het is een bestaand project waar mijn collega mee bezig is. Ik had makkelijk toegang tot de belangrijkste gegevens, zonder dat ik al eerder betrokken was bij het project.” Winkelcentrum Woensel (ook bekend als WoensXL) is nog een winkelwalhalla van de oude stempel. Rondom het complex uit de jaren zeventig van de vorige eeuw is heel veel plek ingeruimd voor de auto. “Ik heb het winkelgebied herbekeken vanuit het oogpunt dat er meer ruimte moet komen voor lopen, fietsen en het openbaar vervoer. Dit is namelijk nodig gezien de grote woningbouwopgave die we hier willen gaan realiseren in de toekomst.”

Nieuwe rol voor de auto

Die gemeentelijke visie richting een meer leefbare, autoluwe stad, vond Sebastian ook nadrukkelijk terug in zijn Post-hbo opleiding met ondertitel ‘Klaar voor de stad van morgen’. “Als je deze opleiding 20 of 25 jaar geleden had gevolgd, zou het misschien nog vooral draaien om de prominente rol van de auto. Je ziet nu dat we zoeken naar andere oplossingen.” In dat opzicht vond Sebastian de sessies van Daniëlle Snellen van het Planbureau voor de Leefomgeving van grote waarde. “Zij kwam met diverse toekomstscenario’s, waarbij ze naast de voordelen van keuzes ook de nadelen liet zien. Erg interessant.”

Een verrassende kijk op stadslogistiek

Marco te Brömmelstroet keek als professor Urban Mobility Futures aan de Universiteit van Amsterdam juist naar het verleden. Hij liet feilloos zien hoe steden door de decennia zijn gegroeid en welke rol de auto daarbij innam. “Met die kennis kijk je toch met andere ogen naar hoe we onze steden hebben ingericht”, zegt Sebastian. Het meest tot zijn verbeelding spraken echter de sessies over stadslogistiek, gedoceerd door Dr. Walther Ploos van Amstel, lector stadslogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam. “Gezien het onderwerp had ik eerlijk gezegd niet zo veel verwachtingen, maar de lessen verrasten mij enorm. Stadslogistiek is een wereld op zich, waarbij de docent heel veel interessante feiten en cijfers presenteerde. Heel inspirerend.” Sterker nog, Sebastian kon zijn nieuwe inzichten meteen toepassen op zijn casus.

Droombaan

In oktober 2022 kreeg Sebastian zijn diploma uitgereikt, inclusief beoordeling en uitgebreide feedback. Zijn papiertje kwam geen moment te vroeg, want in het voorjaar van 2023 kwam zijn droombaan beschikbaar: verkeersplanoloog bij de gemeente Eindhoven. Zijn ervaring als verkeerskundige aangevuld met een afgeronde Post-hbo opleiding Verkeersplanologie bleek voor zijn werkgever het ideale cv: “Ik had met de opleiding echt het gevoel een grote stap te hebben gezet in mijn ambitie om verkeersplanoloog te worden. Mijn nieuwe functie bewijst dat mijn baas daar ook zo over denkt.”

Inschrijven

Wil jij je net als Sebastian (verder) ontwikkelen binnen de verkeersplanologie? Op 1 maart 2024 start een nieuwe editie van de opleiding. Schrijf je nu alvast in!