Amsterdamse scholieren maken campagneposters: telefoon in het verkeer? Ff niet!

Hoe kun je jongeren nu écht laten nadenken over hun gedrag in het verkeer? Een van de meest succesvolle manieren is jongeren zichzelf te laten overtuigen. In dit kader organiseerde DTV Consultants voor Verkeersplein Amsterdam een ontwerpwedstrijd voor scholieren. De uitdaging: maak campagnematerialen om jongeren te stimuleren hun telefoon op zak te houden in het verkeer. Dat leverde fraaie en creatieve inzendingen op! Het winnende ontwerp kwam van de hand van Simmo-Martin Fogg uit de Kopklas Christelijke Scholengemeenschap Buitenveldert uit Amsterdam-Zuid.

DTV Consultants heeft alle Amsterdamse scholen uitgenodigd om mee te doen aan de wedstrijd. Met een heldere factsheet met spelregels, een handleiding voor de docent en creatieve briefing voor de leerlingen maakten we deelname zo makkelijk en aantrekkelijk mogelijk. Met deze actie haakt Verkeersplein Amsterdam aan op de bredere campagne ‘Superbelangrijk: Telefoon in het verkeer. FF niet’.

Intrinsieke motivatie vinden

Het maken en pitchen van de campagneposter gaat uit van het self-persuasion mechanisme. Dit gaat er vanuit dat als jongeren zelf een standpunt innemen, zij zichzelf overtuigen. Deze overtuiging is vele malen sterker dan een overtuiging die van buiten de leerling komt: zij vinden intrinsieke motivatie voor het gewenste gedrag. Daarnaast is het ook overtuigender als leerlingen elkaar overtuigen, dan wanneer de overheid of een docent dat doet. Jongeren doen ook kennis op over veilig gedrag in het verkeer door zelf aan een campagne te werken. Maken en presenteren van de campagnes draagt tenslotte ook bij aan het ontwikkelen van een positieve sociale norm richting verkeersveilig gedrag.

Uitingen op straat

Winnende campagneposter veilig op de fiets in het verkeer

De winnende inzending

Deskundigen uit het team ‘Gedrag’ van DTV Consultants hebben op basis van de vele inzendingen een voorselectie gemaakt. De geselecteerde leerlingen zijn samen met hun klas uitgenodigd om bij de prijsuitreiking te zijn en hun poster voor de jury te presenteren. De poster van Simmo-Martin zal in Amsterdam op straat komen te hangen. De hele klas profiteert mee: zij krijgen een uitje  naar het museum voor Beeld en geluid.

Advies en informatie
Eline Scheepers

Eline Scheepers

Adviseur Gedrag
Lisette de Wildt

Lisette de Wildt

Adviseur Gedrag

DTV Consultants gebruikt cookies om deze website te analyseren, personaliseren en te verbeteren voor marketingdoeleinden. Meer informatie

Weigeren Toestaan